Kezd el hétfőn! F. Scott Fitzgerald: A nagy Gatsby

A mai napra nem csak egyszerűen egy könyvet hoztam, ha nem egy olyan könyvet, ami filmadaptáció is és szeretném ajánlani a filmet is.
Na ez az a mű, amivel egyszerűen nem tudok nem elfogult lenni. Imádom a filmet, bár csak az új feldolgozást és imádom a könyvet is. Hatalmas fan vagyok és egy remekműnek tartom A nagy Gatsby-t.
book, the great gatsby, and tea kép
Azt mondod, hogy a múltat nem lehet újra élni? Miért ne lehetne?
Jay Gatsby, a titokzatos milliomos felemelkedésének, tündöklésének és bukásának története nemcsak a dekadens és túlhabzó „dzsesszkorszakot”, a húszas éveket jeleníti meg művészi tökéllyel, hanem az amerikai mitológia, „az amerikai álom” olyan örök témáit is, mint ambíció, pénz és hatalom bűvölete, a lehetetlen megkísértése és az újrakezdés lehetősége. A szegény sorból származó Gatsby beleszeret egy gazdag lányba, Daisybe; a háború elsodorja őket egymástól, s míg a fiatalember a tengerentúlon harcol, a lány férjhez megy egy faragatlan, ámde dúsgazdag emberhez, Tom Buchananhez. Hazatérése után Gatsby fanatikus akarással (és az eszközökben nem válogatva) vagyont szerez, hogy „méltó” legyen Daisyhez és újra meghódíthassa az asszonyt, akinek még a hangja is „csupa pénz”.
Történetünk alapja 1920-as évek Amerikája. Egy régi szerelem újrabontakozása. A titokzatos Gatsby, a legendás partikkal és hatalmas szívével.
Először a filmet láttam csak, amibe egy idő után rendesen bele is szerettem. Fantasztikus történet, fantasztikus film, remek színészek és remek zene. Olyan baromi jó hangulata van a filmnek, hogy egyszerűen sikerült nagyon magával ragadnia.
Tudtam, hogy van könyv is, és tudtam, hogy rajta van az ebookomon is (ez még apunak köszönhető). Szóval miután hatalmas rajongója lettem a filmnek, később úgy döntöttem, hogy muszáj elolvasnom könyvben is.
Képtalálat a következőre: „the great gatsby party”
És hál isten nem csalódtam. Fantasztikus a könyv is. Nem éreztem egy kicsit sem azt, hogy a film el vett volna belőle. Nagyon hasonlít, a cselekmények is és minden. Jó persze itt is vannak változtatások, először például nekem nagyon nehéz volt megszoknom, hogy a könyvben Gatsby öreg bajtárs-t mond és nem öreg harcos-t. Ez szerintem a fordítás hibája. Nick-et szerintem a könyvben még inkább megszerettem. Nick és Jay között egy olyan barátság szövődött, ami szerintem fantasztikus. Imádtam róluk olvasni. Nick mindig mellette állt, de Jay is. Daisy és Jay szerelménél én még itt is mindig csak mérges voltam, és úgy gondoltam, hogy Daisy nem elég jó hozzá. Daisy férjével Tommal sem volt semmi próblémám a filmben és a könyvben sem kellett a történetbe. Magában Daisy Tom embersége pedig szörnyű és tényleg nem tudom, mit szeretett rajta Jay.
A vége szerintem könyvben sokkal jobb. Nagy változtatást hoztak a filmben, és a filmben úgy van beállítva, mintha Jay lenne a rossz. Valamint az, hogy hiába tudtam, hogy mi lesz a vége még így is meghatott és még így is nagyon szomorú voltam és még így is hatalmasat ütött. Még is azt kell, hogy mondjam így is nagyon szeretem.
Nagyon jó az alapötlet, nagyon jól van megírva. Annyira jó gondolatok vannak benne megfogalmazva, baromi jól. Hiába jelent meg 1925-ben, nem lett egyszerűen régi és unalmas. Folyamatosan pörögnek az események, szerintem gyönyörű történet.
A könyv elolvasása után is úgy gondoltam, hogy a film teljesen rendben van. Annyira, hogy még mindig az egyik kedvencem.

,,– Hitvány népség! – kiáltottam át a gyepen. – Többet érsz te, mint ez az egész banda."
Leonardo DiCaprio fantasztikusan alakít, szerintem nála jobb Gatsby nem is lehetett volna. Külön kiemelem, hogy Tobey Maguire is fantasztikusan alakított, pedig én őt tényleg nagyon nem szerettem. A helyszín gyönyörű, annyira meg van ragadva a kor, a ruhák, a stílus, baromira sikerült átadnia a történetet, és a hangulatot. Szerintem ez a kevés filmadaptációk egyike, amire azt mondanám, hogy én is ugyanígy csinálnám. Ha leülsz és megnézed, és miután vége garantáltan lesz valami hatása rád is.

Tanulságos, érzelmes, romantikus, drámai, klasszikus, időtálló, zseniális. Pár jelző, amellyel illetni tudom. Imádom a könyvet és a filmet, nem tudom megérteni azt, aki nem szereti. Engem elvarázsol és magával ragad. Irigylem azt, aki most fogja először elolvasni és először látni. Én tényleg mindenkinek csak ajánlani tudom!

Szép hetet kívánok mindenkinek!



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Popular Posts